maandag 30 december 2019

Fruitgebakjes zonder gluten, ei en melk

Als het kerst is, eten wij na de kerkdienst altijd taart. Bij wijze van verjaardagstaart. De appeltaart die ik altijd maak, bevat boter, melk, ei, speculaasjes, bloem... en ik ben er nog niet aan toe die aan te passen.

Daarom heb ik gezocht naar een eenpersoonsgebakje dat ik makkelijk in elkaar kon zetten voor mezelf. En dat is gelukt!

In het boek "Natuurlijk lekker bakken" van Monique van der Vloed vond ik instructies om een deegbodempje te maken, dat je met fruit kan vullen. Ik heb er zout en suiker aan toegevoegd en het resultaat was prima.

Voor twee bakjes van zo'n 10 cm doorsnee:

60 gram glutenvrije meelmix
mespuntje zout
2 eetlepels kokosvet
ijskoud water
een eetlepel suiker

Kneed het tot een deeg.
Vul er twee taartvormpjes van 10 cm doorsnee mee.
Maak een mooie opstaande rand.
Zet een poosje koud.
Bak 20 minuten op 200 graden.

Blind bakken is niet nodig bij dit deeg.

Nadat ze afgekoeld waren, heb ik er wat vanille-sojavla van Alpro in gedaan, een laagje aardbeien, en de plantaardige spuitroom van de Albert Heijn. Wat chocoladebrokjes van LaPlace - en klaar.

Het was heerlijk! De volgende keer vervang ik een deel van het meel door notenmeel.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bessen-kwarktaart zonder melk en gluten

Deze kwarktaart met blauwe bessen bevat geen melk en gluten, maar wel ei, soja en gelatine. Hij is fris, licht en zacht-zoet van smaak, e...