maandag 30 december 2019

Kerstbrood zonder gluten, ei en melk

Het eerste wat ik probeerde te bakken zonder gluten, was een kerstbrood. Daarvoor nam ik mijn bestaande, beproefde recept. Ik verving bloem door glutenvrij meel en een deel glutensubstituut, koemelk door geitenmelk, een beetje meer gist dan anders, en no-egg eivervanger in plaats van ei. Bovendien liet ik het brood maar één keer rijzen in plaats van twee keer. Daar zou toch wel een goed brood uit komen, dacht ik.

Dat was niet helemaal waar. Het brood rees nauwelijks, en eigenlijk alleen de smaak (rozijnen, spijs, kaneel) was goed. Inmiddels weet ik dat glutenvrij bakken meer is dan wat dingen vervangen. Mijn volgende brood, waar ik later over zal schrijven, was met een broodbakmix. Dat had ik als on-ervaren glutenbakker ook moeten doen voor mijn kerstbrood.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bessen-kwarktaart zonder melk en gluten

Deze kwarktaart met blauwe bessen bevat geen melk en gluten, maar wel ei, soja en gelatine. Hij is fris, licht en zacht-zoet van smaak, e...